muzyka elektroniczna, el-muzykamoog

Robert Kanaan

ROBERT KANAAN


Życiorys artystyczny


Początki - zespoły rockowe i reggae


Początki kontaktu z instrumentem to czarne pianino na sali prób, na której rodzice - Krystyna i Wiesław prowadzili próby teatralne. Być może te wczesne doświadczenia zadecydowały o późniejszych silnych zainteresowaniach teatrem...

Początek edukacji na pianinie, lekcje prywatne....

A w szkole pierwsze zespoły, nawiązujące do złotych lat polskiego big beatu - Niebiesko Czarni, Skaldowie, Breakout, Niemen. Zespoły zagraniczne, Speedy Gonzales...

Przez pewien czas wspólne granie z Piotrem Najsztubem. Robert na klawiszach - Piotr na perkusji. Były to czasy, kiedy zespoły w żnińskim LO prowadził Pan Marian Leśniewski, profesor muzyki, wspaniały pedagog.

Własne składy, potem studia - wybór dziś już niepodlegający komentarzom - historia sztuki. Piękne, erudycyjne i uwrażliwiające studia humanistyczne. A muzyka - na bieżąco, z zespołami reggae, rockowymi. Już coraz częściej jako leader i kompozytor. Pojawiło się zainteresowanie muzyką reggae, które trwa zresztą do dziś. Występy na dużych festiwalach w Polsce - Reggae nad Wartą, Gorzów, Łódź, wspólne występy z muzykami z grupy Katharsis... Na tym etapie poznałem solidne podstawy realizacji muzycznej, nagłośnienia, brzmienia. Reggae może się wielu osobom wydawać muzyką nudną, ale to wspaniała sfera dźwięku i towarzyszącej mu ciszy. Rytm, ale niejednoznaczny, synkopowany, opóźniony, pływający, kołyszący. Kto dziś chce tworzyć reggae za pomocą pętli zwartych jak szereg wojska, ściśle skwantyzowany - nie ma pojęcia o tym co robi, niestety, smutna prawda. Stąd tak wielkie pokłady wdzięczności mam dziś wobec czasów i wobec muzyki, która nauczyła oszczędności środków wyrazu, dyscypliny, emocji. Ważną częścią muzycznej bandowej przygody było powołąnie do istnienia i gra w art rockowym zespole CAMPARI, z Romanem Różańskim, Waldemarem Czechyrą, Grzegorzem Tobolskim. To ciekawe doświadczenie, nie żałuję tych czaasów.


Muzyka elektroniczna i teatr


Praca w wielu zespołach nauczyła kontaktu z ludźmi, ale też ugruntowała, przynajmniej na pewien czas przekonanie, że do niektórych projektów nawet szkoda kogokolwiek namawiać, że najlepiej je zrealizować w projekcie solowym, w pojedynkę. Tak narodził się projekt Robert Kanaan Solo, który, modyfikowany, trwa do dziś. Pierwszymi instrumentami, kupowanymi jeszcze przez rodziców, były KORG POLY 800 II i KORG M1. Nawiasem mówiąc, do dziś mam i korzystam z tych instrumentów, ponieważ pewne rzeczy się nie starzeją. Brzmi to niewiarygodnie, gdy spojrzymy na zasoby pamięci: cała pamięć ROM Korga M1 wynosi 4 MB próbek plus możliwości edycji. A jednak wysoki poziom filtrów, algorytmów, dobrze wykonany mechanizm audio, dobre materiały, sprawiają, że niektóre programy, w tym pierwszy i jeden z najciekawszych, UNIVERSE, nie tracą na aktualności i atrakcyjności. Na tych instrumentach właśnie nagrałem pierwszą w swoim życiu włąsną kasetę MC „PANOCEAN", to był rok 1992. Niektóre utwory dziś pojawiają się w nieformalnych teledyskach fanów el-muzyki na Youtube... (ATLANTYK). Z tym materiałem pojechałem do Jerzego Kordowicza, dowiedziałem się, że „jest nas więcej", zaprzyjaźniłem się z kilkoma osobami, zagrałem kilka kolejnych koncertów, stworzyłem krótki, dwuodcinkowy serial o muzyce elektronicznej „ELEKTRONICZNE SNY" emitowany w Telewizji Bydgoszcz. Zagrałem kilka dużych koncertów wśród monumentalnej architektury, przed absydą Katedry Gnieźnieńskiej, pośród ruin zamków, na starych rynkach, w kościołach. Do dziś widzę, jak ważny jest walor architektoniczny w eksponowaniu tej muzyki. Ale liczby, harmonia i muzyka idą już świadomie w zespół już przynajmniej od czasów Pitagorasa... Więc nie będę wyważał otwartych drzwi. Zamiast tego napiszę jeszcze o instrumentach. Kolejnym krokiem milowym był sekwencer Rolanda MV 30. To na nim (i na Korgach) powstawała muzyka do kolejnych kaset - PRIMAVERA, SEN NOCY LETNIEJ i płyt - SONATA BELZEBUBA. Ale Sonata Belzebuba to coś znacznie więcej niż płyta. To początek kariery zawodowej w teatrze. Dzięki Kasi Waller poznałem Igora Morskiego. Na wernisażu Igora Morskiego na scenie „MALARNIA" Teatru Polskiego w Poznaniu zaśpiewała Dorota Lulka. Dzięki Dorocie poznałem Julię Wernio i jej siostrę, Elżbietę. Tak doszło do mojego pełnokrwistego debiutu w teatrze zawodowym, na scenie Teatru Miejskiego w Gdyni (obecnie Teatr Gombrowicza, nazywany też Teatrem Miejskim im. Gombrowicza). Mogę dziś powiedzieć, że kiedy po latach wróciłem znów na tę scenę „PSEM Z KULAWĄ NOGĄ", poczułem dreszcze. Wspomnienia, żarliwość, wielkie emocje. Sonata dostała świetne recenzje, dostałem nominację Rzeczpospolitej za najlepszą muzykę w sezonie dla „TEATRU" (wydawnictwo). A potem już potoczyło się dalej i teatr stał się dla mnie najważniejszą dziedziną twórczego życia. Gdybym dziś miał liczyć ile muzyki powstało dla różnych scen - Teatry Miejski i Muzyczny w Gdyni, Teatr Animacji w Poznaniu, Teatr Osterwy w Gorzowie, Teatr Pinokio w Łodzi, Teatr Bogusławskiego w Kaliszu, Teatr Śląski w Katowicach, Teatr Na Woli w Warszawie, Teatr Polski w Warszawie, Teatr Komodianten w Kilonii, Teatr Nowy w Zabrzu, Teatr Nowy w Słupsku, Teatr Groteska w Krakowie, Teatr Lalki i Aktora w Opolu, Teatr Szaniawskiego w Płocku. A obecnie zaczynam pracę nad sztuką, która będzie wystawiona w Berlinie. Więc teatr to naprawdę wielki wspaniały świat, wcale nie zatęchły, wcale nie przestarzały, nie niemodny. Powiedziałbym, że to miejsce szczególne, magiczne, gdzie poprzez stulecia często spotyka się bratnie dusze w autorach tekstów. Dla mnie jednymi z największych są Wyspiański, Witkacy, Gombrowicz, Mickiewicz, Słowacki, Genet. Pracowałem z wspaniałymi reżyserami - Julią Wernio, Andrzejem Pieczyńskim, Lechem Chojnackim, Andrzejem Rozhinem, Zdzisławem Starczynowskim, Rafałem Matuszem. Poznałem mnóstwo wspaniałych ludzi teatru, aktorów, scenografów, choreografów. To wartość, której już mnie nikt nie pozbawi.


A muzyka elektroniczna? - spyta ktoś


A dla teatru to już nazywa się inaczej? - Odpowiem....


Czy jest ilustracyjna, pejzażowa, czy jeszcze inna - to już przecież drugorzędne. Powinna być intrygująca, przemyślana, nieprzegadana.


Płyty


Dziś, kiedy obserwuję, co przyniosła mi płyta GAJA, odczuwam potrzebę komponowania kolejnych płyt. Już znam temat kolejnej. Myślę, że ukaże się w maju przyszłego roku, jeśli Bóg pozwoli. Chciałbym teraz pokazać, że komponuję też muzykę niezwiązaną z tematem, któremu podlega w teatrze. Moje dotychczasowe płyty, KARAIBI, BIAŁE GOŁĘBIE, GAJA - to nie jest ostatnie słowo, jak mi się zdaje.


Chciałbym gorąco podziękować wszystkim, którzy w muzyce elektronicznej widzą ostoję wolnej, nieskrępowanej twórczości, dalekiej od narzucanych spłycających trendów. Dziękuję Jerzemu za Trójkową audycję, dziękuję też Markowi za swoją pasję i kreatywność. Dziękuję wszystkim kolegom, którzy kiedyś nieopatrznie wybrali mnie do zarządu Stowarzyszenia Polskich EL - Muzyków, ponieważ niewiele w nim zrobiłem.... Ale staram się też po swojemu popularyzować tę muzykę.


Z bardzo prostego powodu - potrafi być wspaniała i ma przyszłość !!!!



SZCZEGÓŁOWE DOSSIER


Robert Kanaan





kompozytor, muzyk, producent


absolwent Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, od dwudziestu lat aktywnie zajmuje się muzyką, komponuje dla radia, dla teatru, dla widowisk artystycznych. Skomponował muzykę do ponad trzydziestu sztuk teatralnych. Wydawał płyty w Polsce i za granicą - m. in. w U.S.A. Koncerty Roberta Kanaana to wysmakowane spektakle muzyczne w wyśmienitej oprawie plastycznej.




Ważniejsze wydarzenia w karierze zawodowej i artystycznej


WYDAWNICTWA MUZYCZNE



Panocean (CaRe)

Primavera (Digiton)

Sampler 1 (Digiton)

Misterium Światła i ciemności (CaRe)

Sonata Belzebuba (Teatr Miejski w Gdyni)

Sen Nocy Letniej (Teatr Miejski w Gdyni)

Karaibi (CaRe)

Białe Gołębie (Towarzystwo Amicus)

GAJA (Luna Music)







TEATR ZAWODOWY - oryginalna kompozycja muzyczna


1995 Teatr Miejski w Gdyni - Sonata Belzebuba, S. I. Witkiewicz (reż. Julia Wernio)

1995 Teatr Dada von Bzdulow Gdańsk - Szczątki szczątków miłości (reż. Leszek Bzdyl,

K. Chmielewska)

1997 Teatr Miejski w Gdyni - Bal u Salomona, K. I. Gałczyński (reż. Andrzej Pieczyński)

1997 Teatr Miejski w Gdyni - Sen Nocy Letniej, W. Shakespeare (reż. Julia Wernio)

2000 Teatr Miejski w Gdyni - Zabić Was to mało, A. Pieczyński (reż. Andrzej Pieczyński)

2001 Teatr Elsynor w Dąbrowie Górniczej - Zabić Was to mało, A. Pieczyński

(reż. Andrzej Pieczyński)

2003 Przedstawienie impresaryjne - Pamiętnik Wariata, Gogol (reż. Dzidek Starczynowski)

2004 Teatr Animacji w Poznaniu - Kopytko i Kwak, K. Makuszyński (reż. Lech Chojnacki)

2005 Teatr Lalki i Aktora Pinokio w Łodzi - Jaś i Małgosia, J. Brzechwa (reż. Lech Chojnacki)

2005 Teatr Animacji w Poznaniu - Siódme Niebo, J. Haręża (reż. Lech Chojnacki)

2006 Teatr im. Juliusza Osterwy w Gorzowie Wlkp. - Wyzwolenie, S. Wyspiański (reż. Andrzej Rozhin)

2006 Teatr Muzyczny im. Danuty Baduszkowej w Gdyni - Moscoviada, J. Andruchowycz

(reż, Dzidek Starczynowski)

2006 Teatr Śląski im. Stanisława Wyspiańskiego - Manekin czyli Kochanek Hitlera,

S. Dejczer reż. Andrzej Rozhin)

2007 Teatr Lalki, Maski i Aktora Groteska w Krakowie - Być jak Pippi, L. Chojnacki

(reż. Lech Chojnacki)

2007 Teatr im. Juliusza Osterwy w Gorzowie Wlkp. - Dziady. Zbliżenia, A. Mickiewicz

(reż. Rafał Matusz)

2007 Teatr im. Wojciecha Bogusławskiego w Kaliszu - Kantata na cztery skrzydła (reż.Julia Wernio)

2007 Teatr Polski w Warszawie - Bal u Salomona, K. I. Gałczyński (reż. Andrzej Pieczyński)

2007 Teatr im. Juliusza Osterwy w Gorzowie Wlkp. - Pokojówki, j. Genet (reż. Andrzej Pieczyński)

2008 Teatr im. Juliusza Osterwy w Gorzowie Wlkp. - Balladyna, J. Słowacki (reż. Rafał Matusz)

2009 Nowy Teatr Słupsk - Akompaniator, A. Burzyńska (reż. Rafał Matusz)

2009 Teatr Nowy im. Gustawa Morcinka w Zabrzu - Brzydal, M. von Mayenburg (reż. Rafał Matusz)

2010 Teatr Polski w Warszawie - Gwiazdy na porannym niebie, A. Galin (reż. Andrzej Pieczyński)

2011 Opolski Teatr Lalki i Aktora - Cudowna Lampa Aladyna, J. Wilkowski (reż. Lech Chojnacki)

2011 Teatr Miejski w Gdyni - Pies z kulawą nogą, O. Czekina (reż. Zdzisław Starczynowski)

2011 Teatr im. Juliusza Osterwy w Gorzowie Wlkp. - Krzyk, A. Burzyńska (reż. Andrzej Pieczyński)

2011 Teatr im. Szaniawskiego w Płocku - Beauty 3.0, I. Kusiak (reż. Rafał Matusz)




TEATR ULICZNY, SPEKTAKLE PARATEATRALNE


Wzlecieć ulecieć - Teatr Cztery Żywioły, Chojnice

Misterium Męki Pańskiej - Łobżenica / Górka Klasztorna / Europassion

O jaju - Studio Old Mobil, spektakl plenerowy dla dzieci, Festiwal Malta w Poznaniu

Żywioły - spektakl multimedialny w ramach Festiwalu Malta (reż. Bogdan Żyłkowski)



MUZYKA I MULTIMEDIA


Śladami Dawnych Cywilizacji

Dzień Ognia

W cieniu Piramid

Od Popiela do Piasta

Dzieje Popiela

widowiska multimedialne i parateatralne dla Muzeum Archeologicznego w Biskupinie

Uroczystości Świętego Wojciecha

widowisko multimedialne i koncert pod Katedrą Gnieźnieńską

Kraina Elfów

cykl widowisk baletowo - multimedialnych (choreografia Mirosława Kister)

Rzeczywistość Dwuwarstwowa

autorska instalacja artystyczna w Muzeum im. Jana Kasprowicza w Inowrocławiu

Światło w przestrzeni

cykl autorskich koncertów z oprawą multimedialną

O Morzu

Ogólnopolskie Dni Morza - widowisko multimedialne we Władysławowie

Ambient 2000

Międzynarodowe Prezentacje Muzyczne, multimedialny koncert - Wisła

Transillussion

cykl autorskich widowisk multimedialnych, m.in. na Międzynarodowym Festiwalu Malta w Poznaniu, w Dworku Białoprądnickim w Krakowie i na Festiwalu Forma w Rawiczu

In memoriam

instalacje multimedialne (plastyka Tomasz Wendland),

Centrum Sztuki Współczesnej w Poznaniu

Świetliste Ptaki

multimedialne show na Rynku we Wrocławiu

Maria Carmen

multimedialne koncerty na festiwalu religijnym w Polsce i Czechach / Misjonarze Świętej Rodziny

Muzyczne przestrzenie Światło - Dźwięk

autorski koncert multimedialny na finał Staromiejskich Spotkań Jazzowych i Kameralnych w Poznaniu, Stary RyneK

Wielki Błękit

cykl autorskich koncertów multimedialnych, Wybrzeże

Świetlista Choinka

Miasto Gdynia, multimedialne widowisko dla dzieci, Miasto Gdynia

Walentynki z Ruchem

widowisko multimedialne i koncert, Stary Rynek w Bydgoszczy

Sea Towers

Zakończenie budowy wieżowców Sea Towers, Gdynia, widowisko multimedialne



NAGRODY, WYRÓŻNIENIA


Festiwal Młodej Sztuki w Poznaniu (kompozycja)

Rzeczpospolita (Janusz R. Kowalczyk) - Najlepsza muzyka w sezonie teatralnym w Polsce

w rankingu miesięcznika Teatr







Robert Kanaan

« powrót