Robert Kanaan
ROBERT
KANAAN
Życiorys
artystyczny
Początki
- zespoły rockowe i reggae
Początki
kontaktu z instrumentem to czarne pianino na sali prób, na której
rodzice - Krystyna i Wiesław prowadzili próby teatralne. Być
może te wczesne doświadczenia zadecydowały o późniejszych
silnych zainteresowaniach teatrem...
Początek
edukacji na pianinie, lekcje prywatne....
A
w szkole pierwsze zespoły, nawiązujące do złotych lat polskiego
big beatu - Niebiesko Czarni, Skaldowie, Breakout, Niemen. Zespoły
zagraniczne, Speedy Gonzales...
Przez
pewien czas wspólne granie z Piotrem Najsztubem. Robert na
klawiszach - Piotr na perkusji. Były to czasy, kiedy zespoły w
żnińskim LO prowadził Pan Marian Leśniewski, profesor muzyki,
wspaniały pedagog.
Własne
składy, potem studia - wybór dziś już niepodlegający
komentarzom - historia sztuki. Piękne, erudycyjne i uwrażliwiające
studia humanistyczne. A muzyka - na bieżąco, z zespołami reggae,
rockowymi. Już coraz częściej jako leader i kompozytor. Pojawiło
się zainteresowanie muzyką reggae, które trwa zresztą do dziś.
Występy na dużych festiwalach w Polsce - Reggae nad Wartą,
Gorzów, Łódź, wspólne występy z muzykami z grupy Katharsis...
Na tym etapie poznałem solidne podstawy realizacji muzycznej,
nagłośnienia, brzmienia. Reggae może się wielu osobom wydawać
muzyką nudną, ale to wspaniała sfera dźwięku i towarzyszącej mu
ciszy. Rytm, ale niejednoznaczny, synkopowany, opóźniony,
pływający, kołyszący. Kto dziś chce tworzyć reggae za pomocą
pętli zwartych jak szereg wojska, ściśle skwantyzowany - nie ma
pojęcia o tym co robi, niestety, smutna prawda. Stąd tak wielkie
pokłady wdzięczności mam dziś wobec czasów i wobec muzyki, która
nauczyła oszczędności środków wyrazu, dyscypliny, emocji. Ważną
częścią muzycznej bandowej przygody było powołąnie do istnienia
i gra w art rockowym zespole CAMPARI, z Romanem Różańskim,
Waldemarem Czechyrą, Grzegorzem Tobolskim. To ciekawe doświadczenie,
nie żałuję tych czaasów.
Muzyka
elektroniczna i teatr
Praca
w wielu zespołach nauczyła kontaktu z ludźmi, ale też
ugruntowała, przynajmniej na pewien czas przekonanie, że do
niektórych projektów nawet szkoda kogokolwiek namawiać, że
najlepiej je zrealizować w projekcie solowym, w pojedynkę. Tak
narodził się projekt Robert Kanaan Solo, który, modyfikowany, trwa
do dziś. Pierwszymi instrumentami, kupowanymi jeszcze przez
rodziców, były KORG POLY 800 II i KORG M1. Nawiasem mówiąc, do
dziś mam i korzystam z tych instrumentów, ponieważ pewne rzeczy
się nie starzeją. Brzmi to niewiarygodnie, gdy spojrzymy na zasoby
pamięci: cała pamięć ROM Korga M1 wynosi 4 MB próbek plus
możliwości edycji. A jednak wysoki poziom filtrów, algorytmów,
dobrze wykonany mechanizm audio, dobre materiały, sprawiają, że
niektóre programy, w tym pierwszy i jeden z najciekawszych,
UNIVERSE, nie tracą na aktualności i atrakcyjności. Na tych
instrumentach właśnie nagrałem pierwszą w swoim życiu włąsną
kasetę MC „PANOCEAN", to był rok 1992. Niektóre utwory dziś
pojawiają się w nieformalnych teledyskach fanów el-muzyki na
Youtube... (ATLANTYK). Z tym materiałem pojechałem do Jerzego
Kordowicza, dowiedziałem się, że „jest nas więcej",
zaprzyjaźniłem się z kilkoma osobami, zagrałem kilka kolejnych
koncertów, stworzyłem krótki, dwuodcinkowy serial o muzyce
elektronicznej „ELEKTRONICZNE SNY" emitowany w Telewizji
Bydgoszcz. Zagrałem kilka dużych koncertów wśród monumentalnej
architektury, przed absydą Katedry Gnieźnieńskiej, pośród ruin
zamków, na starych rynkach, w kościołach. Do dziś widzę, jak
ważny jest walor architektoniczny w eksponowaniu tej muzyki. Ale
liczby, harmonia i muzyka idą już świadomie w zespół już
przynajmniej od czasów Pitagorasa... Więc nie będę wyważał
otwartych drzwi. Zamiast tego napiszę jeszcze o instrumentach.
Kolejnym krokiem milowym był sekwencer Rolanda MV 30. To na nim (i
na Korgach) powstawała muzyka do kolejnych kaset - PRIMAVERA, SEN
NOCY LETNIEJ i płyt - SONATA BELZEBUBA. Ale Sonata Belzebuba to
coś znacznie więcej niż płyta. To początek kariery zawodowej w
teatrze. Dzięki Kasi Waller poznałem Igora Morskiego. Na wernisażu
Igora Morskiego na scenie „MALARNIA" Teatru Polskiego w Poznaniu
zaśpiewała Dorota Lulka. Dzięki Dorocie poznałem Julię Wernio i
jej siostrę, Elżbietę. Tak doszło do mojego pełnokrwistego
debiutu w teatrze zawodowym, na scenie Teatru Miejskiego w Gdyni
(obecnie Teatr Gombrowicza, nazywany też Teatrem Miejskim im.
Gombrowicza). Mogę dziś powiedzieć, że kiedy po latach wróciłem
znów na tę scenę „PSEM Z KULAWĄ NOGĄ", poczułem dreszcze.
Wspomnienia, żarliwość, wielkie emocje. Sonata dostała świetne
recenzje, dostałem nominację Rzeczpospolitej za najlepszą muzykę
w sezonie dla „TEATRU" (wydawnictwo). A potem już potoczyło się
dalej i teatr stał się dla mnie najważniejszą dziedziną
twórczego życia. Gdybym dziś miał liczyć ile muzyki powstało
dla różnych scen - Teatry Miejski i Muzyczny w Gdyni, Teatr
Animacji w Poznaniu, Teatr Osterwy w Gorzowie, Teatr Pinokio w Łodzi,
Teatr Bogusławskiego w Kaliszu, Teatr Śląski w Katowicach, Teatr
Na Woli w Warszawie, Teatr Polski w Warszawie, Teatr Komodianten w
Kilonii, Teatr Nowy w Zabrzu, Teatr Nowy w Słupsku, Teatr Groteska w
Krakowie, Teatr Lalki i Aktora w Opolu, Teatr Szaniawskiego w Płocku.
A obecnie zaczynam pracę nad sztuką, która będzie wystawiona w
Berlinie. Więc teatr to naprawdę wielki wspaniały świat, wcale
nie zatęchły, wcale nie przestarzały, nie niemodny. Powiedziałbym,
że to miejsce szczególne, magiczne, gdzie poprzez stulecia często
spotyka się bratnie dusze w autorach tekstów. Dla mnie jednymi z
największych są Wyspiański, Witkacy, Gombrowicz, Mickiewicz,
Słowacki, Genet. Pracowałem z wspaniałymi reżyserami - Julią
Wernio, Andrzejem Pieczyńskim, Lechem Chojnackim, Andrzejem
Rozhinem, Zdzisławem Starczynowskim, Rafałem Matuszem. Poznałem
mnóstwo wspaniałych ludzi teatru, aktorów, scenografów,
choreografów. To wartość, której już mnie nikt nie pozbawi.
A
muzyka elektroniczna? - spyta ktoś
A
dla teatru to już nazywa się inaczej? - Odpowiem....
Czy
jest ilustracyjna, pejzażowa, czy jeszcze inna - to już przecież
drugorzędne. Powinna być intrygująca, przemyślana, nieprzegadana.
Płyty
Dziś,
kiedy obserwuję, co przyniosła mi płyta GAJA, odczuwam potrzebę
komponowania kolejnych płyt. Już znam temat kolejnej. Myślę, że
ukaże się w maju przyszłego roku, jeśli Bóg pozwoli. Chciałbym
teraz pokazać, że komponuję też muzykę niezwiązaną z tematem,
któremu podlega w teatrze. Moje dotychczasowe płyty, KARAIBI, BIAŁE
GOŁĘBIE, GAJA - to nie jest ostatnie słowo, jak mi się zdaje.
Chciałbym
gorąco podziękować wszystkim, którzy w muzyce elektronicznej
widzą ostoję wolnej, nieskrępowanej twórczości, dalekiej od
narzucanych spłycających trendów. Dziękuję Jerzemu za Trójkową
audycję, dziękuję też Markowi za swoją pasję i kreatywność.
Dziękuję wszystkim kolegom, którzy kiedyś nieopatrznie wybrali
mnie do zarządu Stowarzyszenia Polskich EL - Muzyków, ponieważ
niewiele w nim zrobiłem.... Ale staram się też po swojemu
popularyzować tę muzykę.
Z
bardzo prostego powodu - potrafi być wspaniała i ma przyszłość
!!!!
SZCZEGÓŁOWE
DOSSIER
Robert
Kanaan
kompozytor,
muzyk, producent
absolwent
Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, od dwudziestu lat
aktywnie zajmuje się muzyką, komponuje dla radia, dla teatru, dla
widowisk artystycznych. Skomponował muzykę do ponad trzydziestu
sztuk teatralnych. Wydawał płyty w Polsce i za granicą - m. in. w
U.S.A. Koncerty Roberta Kanaana to wysmakowane spektakle muzyczne w
wyśmienitej oprawie plastycznej.
Ważniejsze
wydarzenia w karierze zawodowej i artystycznej
WYDAWNICTWA
MUZYCZNE
Panocean
(CaRe)
Primavera
(Digiton)
Sampler
1 (Digiton)
Misterium
Światła i ciemności (CaRe)
Sonata
Belzebuba (Teatr
Miejski w Gdyni)
Sen
Nocy Letniej (Teatr
Miejski w Gdyni)
Karaibi
(CaRe)
Białe
Gołębie
(Towarzystwo Amicus)
GAJA
(Luna
Music)
TEATR
ZAWODOWY - oryginalna kompozycja muzyczna
1995 Teatr
Miejski w Gdyni - Sonata
Belzebuba,
S. I. Witkiewicz (reż. Julia Wernio)
1995 Teatr
Dada von Bzdulow Gdańsk - Szczątki
szczątków miłości
(reż. Leszek Bzdyl,
K.
Chmielewska)
1997 Teatr
Miejski w Gdyni - Bal
u Salomona,
K. I. Gałczyński (reż. Andrzej Pieczyński)
1997 Teatr
Miejski w Gdyni - Sen
Nocy Letniej,
W. Shakespeare (reż. Julia Wernio)
2000 Teatr
Miejski w Gdyni - Zabić
Was to mało,
A. Pieczyński (reż. Andrzej Pieczyński)
2001 Teatr
Elsynor w Dąbrowie Górniczej - Zabić
Was to mało,
A. Pieczyński
(reż.
Andrzej Pieczyński)
2003 Przedstawienie
impresaryjne - Pamiętnik
Wariata,
Gogol (reż. Dzidek Starczynowski)
2004 Teatr
Animacji w Poznaniu - Kopytko
i Kwak,
K. Makuszyński (reż. Lech Chojnacki)
2005 Teatr
Lalki i Aktora Pinokio w Łodzi - Jaś
i Małgosia,
J. Brzechwa (reż. Lech Chojnacki)
2005 Teatr
Animacji w Poznaniu - Siódme
Niebo,
J. Haręża (reż. Lech Chojnacki)
2006 Teatr
im. Juliusza Osterwy w Gorzowie Wlkp. - Wyzwolenie,
S. Wyspiański (reż. Andrzej Rozhin)
2006 Teatr
Muzyczny im. Danuty Baduszkowej w Gdyni - Moscoviada,
J. Andruchowycz
(reż,
Dzidek Starczynowski)
2006 Teatr
Śląski im. Stanisława Wyspiańskiego - Manekin
czyli Kochanek Hitlera,
S.
Dejczer reż. Andrzej Rozhin)
2007 Teatr
Lalki, Maski i Aktora Groteska w Krakowie - Być
jak Pippi,
L. Chojnacki
(reż.
Lech Chojnacki)
2007 Teatr
im. Juliusza Osterwy w Gorzowie Wlkp. - Dziady.
Zbliżenia,
A. Mickiewicz
(reż.
Rafał Matusz)
2007 Teatr
im. Wojciecha Bogusławskiego w Kaliszu - Kantata
na cztery skrzydła
(reż.Julia Wernio)
2007 Teatr
Polski w Warszawie - Bal
u Salomona,
K. I. Gałczyński (reż. Andrzej Pieczyński)
2007 Teatr
im. Juliusza Osterwy w Gorzowie Wlkp. - Pokojówki,
j. Genet (reż. Andrzej Pieczyński)
2008 Teatr
im. Juliusza Osterwy w Gorzowie Wlkp. - Balladyna,
J. Słowacki (reż. Rafał Matusz)
2009 Nowy
Teatr Słupsk - Akompaniator,
A. Burzyńska (reż. Rafał Matusz)
2009 Teatr
Nowy im. Gustawa Morcinka w Zabrzu - Brzydal,
M. von Mayenburg (reż. Rafał Matusz)
2010 Teatr
Polski w Warszawie - Gwiazdy
na porannym niebie,
A. Galin (reż. Andrzej Pieczyński)
2011 Opolski
Teatr Lalki i Aktora - Cudowna
Lampa Aladyna,
J. Wilkowski (reż. Lech Chojnacki)
2011 Teatr
Miejski w Gdyni - Pies
z kulawą nogą,
O. Czekina (reż. Zdzisław Starczynowski)
2011 Teatr
im. Juliusza Osterwy w Gorzowie Wlkp. - Krzyk,
A.
Burzyńska (reż. Andrzej Pieczyński)
2011 Teatr
im. Szaniawskiego w Płocku - Beauty
3.0,
I. Kusiak (reż. Rafał Matusz)
TEATR
ULICZNY, SPEKTAKLE PARATEATRALNE
Wzlecieć
ulecieć
- Teatr Cztery Żywioły, Chojnice
Misterium
Męki Pańskiej
- Łobżenica / Górka Klasztorna / Europassion
O
jaju
- Studio Old Mobil, spektakl plenerowy dla dzieci, Festiwal Malta w
Poznaniu
Żywioły
- spektakl multimedialny w ramach Festiwalu Malta (reż. Bogdan
Żyłkowski)
MUZYKA
I MULTIMEDIA
● Śladami
Dawnych Cywilizacji
● Dzień
Ognia
● W
cieniu Piramid
● Od
Popiela do Piasta
● Dzieje
Popiela
widowiska
multimedialne i parateatralne dla Muzeum Archeologicznego w
Biskupinie
● Uroczystości
Świętego Wojciecha
widowisko
multimedialne i koncert pod Katedrą Gnieźnieńską
● Kraina
Elfów
cykl
widowisk baletowo - multimedialnych (choreografia Mirosława Kister)
● Rzeczywistość
Dwuwarstwowa
autorska
instalacja artystyczna w Muzeum im. Jana Kasprowicza w Inowrocławiu
● Światło
w przestrzeni
cykl
autorskich koncertów z oprawą multimedialną
● O
Morzu
Ogólnopolskie
Dni Morza - widowisko multimedialne we Władysławowie
● Ambient
2000
Międzynarodowe
Prezentacje Muzyczne, multimedialny koncert - Wisła
● Transillussion
cykl
autorskich widowisk multimedialnych, m.in. na Międzynarodowym
Festiwalu Malta w Poznaniu, w Dworku Białoprądnickim w Krakowie i
na Festiwalu Forma w Rawiczu
● In
memoriam
instalacje
multimedialne (plastyka Tomasz Wendland),
Centrum
Sztuki Współczesnej w Poznaniu
● Świetliste
Ptaki
multimedialne
show na Rynku we Wrocławiu
● Maria
Carmen
multimedialne
koncerty na festiwalu religijnym w Polsce i Czechach / Misjonarze
Świętej Rodziny
● Muzyczne
przestrzenie Światło - Dźwięk
autorski
koncert multimedialny na finał Staromiejskich Spotkań Jazzowych i
Kameralnych w Poznaniu, Stary RyneK
● Wielki
Błękit
cykl
autorskich koncertów multimedialnych, Wybrzeże
● Świetlista
Choinka
Miasto
Gdynia, multimedialne widowisko dla dzieci, Miasto Gdynia
● Walentynki
z Ruchem
widowisko
multimedialne i koncert, Stary Rynek w Bydgoszczy
● Sea
Towers
Zakończenie
budowy wieżowców Sea Towers, Gdynia, widowisko multimedialne
NAGRODY,
WYRÓŻNIENIA
Festiwal
Młodej Sztuki
w Poznaniu (kompozycja)
Rzeczpospolita
(Janusz R. Kowalczyk) - Najlepsza muzyka w sezonie teatralnym w
Polsce
w
rankingu miesięcznika Teatr
Robert Kanaan
« powrót