muzyka elektroniczna, el-muzykamoog

Kitaro - Daichi

Kitaro

Daichi

rok wydania: 1979

Po solowym debiucie w postaci „Ten Kai" Kitaro utrwalił swoją pozycję kultowego artysty wśród rosnącej w siłę rzeszy wyznawców New Age tą kolejną w jego dyskografii pozycją. Album „Daichi" ( symbol ten oznacza potężna, wielka ziemia) - na rynek poza japoński wydano ją jako „Full Moon Story" na podwójnym LP (zawierała „Ten Kai" i „Daichi") a przy wznowieniach na CD już jako „From The Full Moon Story" ( „Ten Kai" zaś przetłumaczono na angielski dosłownie jako „Astral Trip").
Ta płyta utwierdzała jego charakterystyczny styl wykorzystywany przez następne lata na kolejnych płytach. Relaksujące, odprężające brzmienie, melodyjność i swoista słodycz dla niektórych są nie do przetrawienia -idą nawet dalej w sądach twierdząc że Kitaro gra ciągle tą samą płytę -nic bardziej mylnego. Ten powierzchowny osąd łatwo obalić wsłuchując się dokładnie w tą muzykę. Na pewno nie można jej zarzucić infantylności tak częstej u innych twórców elektronicznej odmiany New Age.
"Krpa" rozpoczyna dźwięk przelewającej się wody w strumieniu na tle której słychać kukułkę, a w oddali  inne ptaki....wyciszenie i atonalne trele tym razem na syntezatorach jako podkład plus imitujące strunowe instrumenty wstawki na korgu. W tym czasie Kitaro głównie używał 800DV (Maxi-Korg) oraz mniejszego 700/700s (MiniKorg). Korg wytwarzał np. doskonale zakręconą oktawę z opcjonalnie opóżnionym startem, swoistym zapętleniem -dawało to dźwięk imitujący poszum wiatru który był jednym z ulubionych efektów Kitaro do np. łączenia utworów. Korgi tej serii miały właśnie niezamierzoną właściwość że produkowały bardzo słodkie brzmienie w wysokich częstotliwościach. Konkluzja jest oczywista - to co słyszymy zawsze determinuje dostępność danego sprzętu dla danego twórcy.
"Aurora" to jeden z najpiękniejszych utworów Kitaro - oparty na gitarze akustycznej kawałek ze snującym się podkładem, brzmi jak elegia na zachód ciepłego słońca. Warto puścić sobie ten bardzo subtelny utwór w mroźne popołudnie najlepiej przy ognisku ...efekt murowany.
"Hikari no Mai" zabiera nas w przyspieszonym tempie w podróż wsród gór i lądów - jako ciekawostkę można podać że wplótł tu Kitaro charakterystyczny dla Bali chór Kecak -nadający koncówce utworu niesamowicie etnicznego nastroju.
Całkowite wyciszenie i kosmiczne medytacje zaś prezentuje opowieść o górze Fuji. Pojedyńcza barwa syntezatora i zapętlony podkład z wysokich dźwięków. W tym czasie Kitaro nadal mieszkał w Japonii u podnóża świętej góry Fuji. Jak wspomina jej widok i to, że wiele czasu spędzał na jej obserwacji powodowały u niego wiele duchowych doświadczeń i mistycznych doznań. Raz podczas ulewy połączonej z burzą, błoto spływało na jego dom z jej stoku. Ze strachu zamknął oczy i ku zdziwieniu widział nadal wyraźnie świętą górę. Pozostał całą noc w tym samym miejscu i z konsternacją odkrył rano że mimo iż siedział przemieścił się podczas medytacji w przeciwną stronę. Te duchowe doświadczenia zapragnął jakoś wyrazić - a najlepsze ujście znalazł w muzyce oraz o czym niewielu wie w pisaniu poezji.
Kolejny mocny atut tego krążka to przepiękny „Full Moon" - coś jak szybowanie ptaka w przestworzach...
"Ressurection" to utwór nietypowy, pełen odniesień do innego wielkiego Japończyka, Tomity. Skonstruowany nie na melodii a bardziej na zestawieniu różnych dźwięków.
"From Astral"-bardzo egzotyczne dzięki instrumentarium brzmi niczym buddyjska mantra przechodząca w drugiej części w melodię wygrywaną na syntezatorze z towarzyszeniem bębna.
"Heavenly Illusion" - delikatna faktura dźwięku wprowadza nastrój niemal nirvany eksplodującej w drugiej połowie utworu.
"New Lights" zamykające płytę -wprowadzenie to szum fal na tle ktorych pojawia się kołyszący dźwięk, falujący między kanałami. Kolejna eskapada w pustkę kosmicznej przestrzeni.(9.92/10)

1. Krpa 5'07"
2. Aurora 3'40"
3. Hikari No Mai 5'47"
4. Fuji 3'47"
5. Full Moon 4'46"
6. Resurrection 4'52"
7. From Astral 3'48"
8. Heavenly Illusion 6'18"
9. New Light 8'21"

Kitaro Arranger, Engineer, Multi Instruments, Remixing, Main Performer
Moko Nanri Associate Producer, Remixing
Osamu Shimoju Mastering
Takayo Nanri Producer, Remixing
Nagrane w Kitaro Home Studio, Nigo-me Mt. Fuji,
Grudzień 1978 - Styczeń 1979
Zremiksowane przez Kitaro i Sakae Sekine,
Victor Studio, Tokyo styczeń 1979


spawngamer

« powrót