Andrzej Dudek-Dürer
Performer, artysta sztuki mediów, kompozytor i muzyk,
mieszka i pracuje we Wrocławiu. Wierzy w reinkarnację, jest wcieleniem
Albrechta Dürera. Zajmuje się performance, muzyką, instalacją, video,
grafiką, malarstwem, fotografią, rzeżbą, environment, budową
instrumentów metafizycznych, działalnością metafizyczno - telepatyczną,
antypoezją oraz innymi formami realizacji, wypowiedzi.
Od 1969 roku
realizuje life performance Sztuka Butów - Sztuka Spodni - Sztuka
Andrzeja Dudka - Dürera /żywa rzeżba/ w Miejscach w Których się
Pojawia... Do roku 1978 Andrzej Dudek-Dürer żyje w izolacji.
W 1979
roku rozpoczyna realizację projektów Sztuki Podróży na terenie Polski,
następnie Europy Zachodniej, Meksyku, USA, Kanady, Australii, Nowej
Zelandii, Singapuru, Korei Południowej, Japonii, prezentując
performance, wystawy, instalacje, wyklady, warsztaty, video. Jest
inicjatorem i koordynatorem Międzynarodowych Projektów
Metafizyczno-Telepatycznych. Jego kompozycje muzyczne, zostały wydane
między innymi na kasetach i płytach: Metaphysical Sitar Music(1983),
Gregorian Chance with Mark Bloch (1988), Equivalent (1996),
Transmutation (1999), Infiltration of the Timespaces (2000), Trans Trip
(2001), użyte w autorskich realizacjach video oraz w produkcjach TVP.
Prezentował
swoją twórczość i prowadził zajęcia m.in. w: The Art Institute w
Chicago, Academy of Art College w San Francisco, Conservatorio National
de Musica w Mexico City, School of Art Otago Polytechnic w Dunedin -
Nowa Zelandia, The City Art Institute w Sydney, Berkley University w
Berkley, Centrum Sztuki Współczesnej w Warszawie. Stypendysta
Ministerstwa Kultury w 2002.
Pokazywał prace i działania artystyczne
na wielu wystawach, festiwalach i sympozjach w kraju i zagranicą.
Dokumentacje i prace w wielu zbiorach prywatnych i publicznych m.in.
Muzeum Narodowe w Warszawie, Muzeum Narodowe we Wrocławiu, Centro de
Arte Actual w Barcelonie, Stedlijk Museum w Amsterdamie, Museum of
Modern Art w Nowym Yorku, Tate Gallery w Londynie, City Art Institute
Library w Sydney, The School of the Art Institute of Chicago.
O
muzyce Andrzeja Dudka-Dürera możemy powiedzieć, że przenosi nas w Nową
Erę. W czasach, gdy dominującym obrazem świata stała się informacja -
muzyka jest czymś więcej, albowiem zatrzymuje czas i odwołuje się do
wrażeń dotykających transcendencji. Muzykę Andrzeja Dudka-Dürera
nazywają niektórzy współczesną, inni używają na jej określenie nazw
takich jak ambient czy New Age, jeszcze innym przywodzi na myśl
skojarzenia z relaksem czy medytacją. Sam autor określa swą twórczość
mianem metafizyczno - telepatycznej, mając na myśli nie tylko muzykę,
ale również każdy akt twórczy związany najpierw z Jego osobą, a
następnie z jej otoczeniem, nie tylko tym najbliższym, ale również
wypełniającym obszar myśli i rozumień. Gdyby odwoływać się do znanych
nam nazw popularnych gatunków czy stylów w muzyce moglibyśmy ją
określić mianem "soul", albowiem wedle słów samego Andrzeja "jest to
muzyka duszy". Zarazem będąc tak dogłębnie osobistą - staje się
uniwersalną: każdy bowiem słuchając jej jest w stanie tak ją ogarnąć,
że znajdzie w niej swoje osobiste problemy, pytania i kwestie, które w
potocznym przeżywaniu rzeczywistości wcale się nie pojawiają. I na tym
właśnie polega jej związek z medytacją. A medytacja, ma również swoje
obiekty i poziomy. Bywa, że słuchacz jest zadowolony osiągnąwszy stan
zadowolenia czy relaksu, bywa, że odkrywa w sobie taki rodzaj
refleksji, o jaki nigdy sam siebie by nie podejrzewał, lecz bywa i tak,
że odbiera tę muzykę jako coś drapieżnego, coś, co niepokoi i powoduje
dysonans w jego odczuwaniu świata, niekiedy wręcz taki, że albo w
muzyce albo w świecie staje mu się nie nazbyt wygodnie. Zdaniem
Andrzeja Dudka-Dürera na tym też może polegać medytacja. Albowiem tak
czy inaczej przez medytację zwykło się rozumieć poszukiwanie drogi do
integracji ze światem. Andrzej Dudka-Dürera mówi o integracji z
Absolutem. której aktem jest muzyka, a formą - harmonia. Mówił w jednym
z wywiadów: "Budowa melodyczna tych utworów wytwarza pewien rodzaj
spokoju, pewien rodzaj dystansu do świata". Tak więc, dopiero w tej
odległości, określanej mianem dystansu, pojawia się Absolut, a myśl
transcenduje, czyli przekracza całą potoczność i niekiedy nawet i
wyobraźnię, którą - jako uwarunkowaną - ogranicza i krępuje. (...)
Sławomir Gołaszewski
Wybrana Dyskografia:
1978 - Jazz from Underground,
1984 - Metaphvsical Island ... with Rod Summers,
1984 - Protect Your Psych,
1986 - ...Drop Outs,
1986 - ...To Returnn,
1986 - Koln Concert,
1989 - Fun... Run...,
1990 - Your Destiny S.F.,
1990 - More...More...,
1990 - Except To...,
1991 - Meta Concert,
1992 - It Is another,
1992 - Your destiny,
1992 - Somewhere else,
1992 - ... Off breath,
1996 - Equivalent,
1999 - Transmutation,
2000 - Infiltration of The Timespaces,
2001 - Trans Trip,
2001 - Selected Compositions,
2001 - Selected Soundtrack,
2002 - Instrumenta ...Object, Sound, Image,
2002 - Koncert dla Henryka,
2003 - Transmutation II,
2004 - Selected Compositions II (1992-2003)
Źródło:
Opracowano na podstawie materiałów dostarczonych przez kompozytora,
materiał umieszczony za zgodą autora, więcej szczegółów na stronie:
www.gnutella.pl/~adudurer
www.sztuka.net.pl
Andrzej Dudek-Dürer
« powrót