muzyka elektroniczna, el-muzykamoog

Artur Lasoń

TWÓRCA I WYKONAWCA KOMPUTEROWEJ MUZYKI ELEKTRONICZNEJ

Zacznę banalnie - urodziłem się 11 stycznia 1952 roku w rodzinie, w której nie było żadnych tradycji muzycznych ani w ogóle artystycznych. Byłem jedynym jej przedstawicielem, który zajął się muzyką - i to już we wczesnej młodości. W latach 1971 - 1981 jako aktor i piosenkarz współpracowałem z teatrami dla dzieci i młodzieży (Guliwer, Fraszka, Teatr Młodych), a potem muzycznymi (m.in. z Operetką Warszawską i Teatrem Na Targówku). W 1981 r. ukończyłem Wydział Wokalny w Państwowej Szkole Muzycznej II stopnia im. Fryderyka Chopina w Warszawie, uzyskując na dyplomie bardzo dobre oceny z przedmiotów teoretycznych (formy muzyczne, harmonia, instrumentoznawstwo).

To zaważyło na moich losach jako artysty - postanowiłem całkowicie poświęcić się twórczości kompozytorskiej. Już wcześniej miałem na swoim koncie ponad 100 utworów o fakturze wokalno-instrumentalnej, których jednak na próżno by szukać na estradach ze względu na ich nietypową budowę oraz klimat. Z pełną świadomością uprawiam twórczość daleko wykraczającą poza granice wyznaczone terminem "muzyka rozrywkowa".

Od 1985 r. tworzę muzykę elektroniczną o zróżnicowanym charakterze. Moje najważniejsze kompozycje:

"Wonny krzyk barw" - rozbudowany, 5-częściowy utwór na syntezator, taśmę i fortepian,

"Hue Rage Music" - zestaw dość prostych utworów będących moją osobistą, dość przewrotną odpowiedzią na przereklamowany termin New Age Music,

"Znak zasłuchania" - projekt, który zawiera niekonwencjonalne rozwiązania formalne dzięki bardzo swobodnemu zastosowaniu techniki komputerowej oraz łączy się z nowatorską koncepcją dystrybucji muzyki poprzez realizowanie nagrań na indywidualne zamówienia melomanów. Utwór bywa prezentowany na żywo m.in. dla celów terapeutycznych (od początku 1991 r. praktykuję i propaguję zdrowy tryb życia w poszanowaniu zasad natury).

14 przykładów "Znaku zasłuchania" wydano w 1994 r. na kasecie "Znak zasłuchania - Próbki". W 1995 r. skomponowałem wokalną wersję kompozycji zatytułowaną "Znak zasłuchania - Oratorium" - na solistę, chór mieszany, syntezator i instrumenty perkusyjne. Napisałem też tekst oratorium. Na bazie wersji instrumentalnej utworu, na początku 1997 r. skomponowałem muzykę do spektaklu pt.: "Meil" dla Teatru Współczesnego w Warszawie.

Wcześniej jako kompozytor współpracowałem z Teatrem Lektur działającym przy ZASP. Stworzyłem dla niego oprawę dźwiękową do spektaklu pt. "Demon" opartego na poemacie Michaiła Lermontowa oraz skomponowałem muzykę do bajki dla dzieci pt. "Król Bajduś". Z wybranych fragmentów i motywów ścieżki dźwiękowej do "Króla Bajdusia" stworzyłem później kompozycję, która po tytułem "Bajka dla Adasia" znalazła się w zbiorze "Hue Rage Music".

Aktualnie pracuję równolegle nad kilkoma projektami, m.in. nad medytacyjną impresją pt.: "Z prądem", będącą opartą na klasycznych zasadach - czyli płynącą zgodnie z klasycznym nurtem - moją osobistą reakcją na modną tendencję tworzenia muzyki "Bez prądu" (unplugged).

Od czerwca 1993 r. współpracowałem z miesięcznikiem "Enter" Magazyn Komputerowy, w którym prowadziłem dział "Moogazyn" poświęcony muzyce elektronicznej, artystom i wydarzeniom. W marcu 1997 r. "Moogazyn" został przeniesiony do miesięcznika "Estrada i Studio". Jestem też autorem podręcznika dla początkujących entuzjastów dźwiękowej informatyki zatytułowanego "Wprowadzenie do MIDI - Z CZIM do MIDI, czyli dajmy się wpuścić w (odpowiedni) kanał".

Od października 1996 r. realizuję również drugą swoją ulubioną dziedzinę - jestem bowiem wykładowcą Ekologii Umysłu i Technik Medytacyjnych. Ponadto dla miesięcznika "Czwarty Wymiar" piszę artykuły przedstawiające muzyków tworzących pod wpływem doznań medytacyjnych i doświadczeń metafizycznych.

Od czasu, gdy tworzę i wykonuję muzykę elektroniczną, wielokrotnie grałem na scenie - m. in. w klubach, teatrach i kościołach - dając koncerty solowe i w towarzystwie innych artystów. Wystąpiłem na wielu spośród najważniejszych imprez w kraju, dedykowanych muzyce elektronicznej: Zlot Elektronicznych Fanatyków - ZEF (1989 w Piszu, 1990 w Karpaczu oraz 1995 i 1996 ponownie w Piszu), Bliskie Spotkania z Muzyką Science Fiction (1988 w Warszawie, 1989 w Krakowie oraz 1990 i 1991 w Warszawie), Nocne Czekanie na UFO (1992 na Górze Szybowcowej koło Jeleniej Góry), Międzynarodowe Spotkania Muzyczne - Ambient 2000 (w Wiśle). Od lutego do czerwca 1999 r. w galeriach Muzeum Azji i Pacyfiku w Warszawie grałem serię codwutygodniowych koncertów pod hasłem "MMM - Muzyka, Medytacja, Mistycyzm".

Źródło: strona oficjalna artysty, materiał umieszczony za zgodą autora, więcej szczegółów na stronie www.xorceria.com/artur/




Artur Lasoń

« powrót