Banco De Gaia
Stojący za pseudonimem Banco de Gaia, urodzony w Londynie
Toby Marks muzyczną karierę zaczynał grając na gitarze w zespołach
heavymetalowych, folkowych i jazzowych. Po nich grywał w składacSh
wykonujących etniczną muzykę bhangra. Koncertując po Szkocji zafundował
sobie pierwszy sekwencer. Na przełomie lat 80. i 90. na Wyspach
Brytyjskich wybuchła bowiem moda na acid-house. Marksa, którego zawsze
ciekawiły brzmienia arabskie i Bliskiego Wschodu, ówczesny początek
koniunktury na klimaty techno zainspirował Toby'ego do własnych nagrań,
w których w elektroniczną motorykę zaczął wplatać sample powyjmowane z
różnych egzotycznych źródeł.
Pod pseudonimem - który znaczy tyle co
„bank światowy" - nagrał dwie pierwsze produkcje, które na kasetach
rozprowadzał w sieci Planet Dog łączącej kluby i artystów, m.in. grupę
Eat Static. Kiedy z sieci wyrosła wytwórnia płytowa, kariera Marksa
wypłynęła na szerokie wody.
W 1992 roku debiutancka płyta
długogrająca „Maya", z dźwiękami rodem z Egiptu Turcji, Izraela czy
Jordanii - obok produkcji Future Sound Of London czy The Orb - dała
podstawy dla gatunku nazwanego ambient. W tym czasie dla nurtu
znaleziono też zamienną etykietkę, do czego przyczynił się duet The KLF
tytułując swój ambientowy album „Chill Out".
Po sukcesie albumu
„Maya" i europejskim tournée wraz z Transglobal Underground Marks znów
zjeździł świat zbierając inspirację do swojej twórczości. Wstąpił w
szeregi The Tibet Suport Group i jako odzew na decyzję chińskiego rządu
wybudowania węzła linii kolejowej do serca stolicy okupowanego przez
Chiny Tybetu, Lhasy, w 1995 roku nagrał dwunastominutowy utwór z
zapętlonymi zaśpiewami Tybetańczyków. Dał on początek całemu
projektowi, w rezultacie tworzącemu nowy album „Last Train to Lhasa".
Kompozycje, jak mówi sam Marks, powstały w wyniku politycznej i
ludzkiej wrażliwości. Toby nie był w stanie uniknąć wpływu wielkich,
globalnych i politycznych niepokoi - stąd przesłanie „Wolnego Tybetu".
Kompozycje
wyróżniły wydawnictwo i zaskarbiły sobie rzesze fanów - przez ostatnią
dekadę owo techno-ambientowe opus magnum na dwóch płytach (pierwsze
limitowane wydanie, dziś biały kruk, miało jeszcze trzecią) doczekało
się miana albumu kultowego. W Polsce tytułowy utwór Piotr Kaczkowski
gra w Programie Trzecim w każdą noc sylwestrową, przy akompaniamencie
fajerwerków za oknami, co tym bardziej dodaje mocy magicznej utworowi.
Drugi album okazał się największym sukcesem Toby'ego Marksa, który
niechcący stworzył muzykę, która wcale się nie zestarzała, czego nie
można powiedzieć o innych płytach z tamtego okresu. Ponadczasowości
utworów z pierwszych dwóch płyt Banco de Gaia dowodzi także wydany
przez przypadek album koncertowy, nagrany na Glastonbury '95 przez
akustyków festiwalu, gdzie Banco był jedną z gwiazd.
Trzy lata
później na projekt zwrócono uwagę dzięki ścieżce dźwiękowej do debiutu
reżyserskiego Darrena Aronofsky'ego - filmu „Π" - na której znalazł się
„Drippy", utwór z kolejnego albumu Banco de Gaia „Big Men Cry".
Po
wielkim sukcesie Marks konsekwentnie raczył publiczność kalejdoskopami
dźwiękowych sampli z całego świata na kolejnych płytach „The Magical
Sounds of Banco de Gaia" (1999) i „Igizeh" (2000) - raz bardziej
etnicznych, raz z przeważającym techno.
W roku 2002, na 10-lecie
twórczości - po aż ośmiu albumach, czym może poszczycić się niewielu z
artystów nurtu techno-ambient - światło dzienne ujrzała kompilacja
najlepszych utworów Banco de Gaia, „10 Years". Zaraz po niej wydano „10
Years Remixed", zestaw utworów singlowych zremiksowanych przez m.in.:
Dreadzone, Asian Dub Foundation czy Zion Train.
Ostatni album „You
Are Here" przyniósł techniczne zmiany w instrumentarium i sposobie
realizacji. Wszystkie poprzednie albumy studyjne tworzone były przy
wykorzystaniu stacjonarnych instrumentów i urządzeń elektronicznych.
Teraz muzyka Banco jest w całkowicie generowana przy użyciu
oprogramowania - wszystkie sample nagrywane i masteringowane są przez
komputer.
Występy Banco de Gaia na żywo są ilustrowane projekcjami
specjalnie przygotowanymi przez Mike'a Findlaya, realizowanymi w czasie
rzeczywistym.
opracował Marcin KOCHANOWSKI, www.kochas.pl
Biografia zamieszczona dzięki uprzejmości firmy "3Think"
www.3think.pl/
Strona oficjalna artysty:
www.banco.co.uk/
Marcin Kochanowski
« powrót