Mike Oldfield
Five Miles Out
rok wydania: 1982
Począwszy od roku 1979 artysta zmienia styl zmierzając w
stronę muzyki popularnej, komponując krótsze utwory z wykorzystaniem śpiewu. Na
„Five Miles Out" znajdujemy właśnie 2 dłuższe formy i typowe piosenki. Od tego
albumu pojawiają się u Oldfielda też nowe technologie, zwłaszcza na szerszą
skalę keyboardy z melodyjnymi brzmieniami i różnorodne instrumenty perkusyjne.
Postacią równorzędną Oldfieldowi stała się Maggie Reilly, wszechobecna na tej
płycie, wygrywająca pojedynek z elektronicznymi modyfikacjami i intonacjami
agresywnej gitary elektrycznej. Płyta zaskoczyła gdyż była wyraźnie skierowana
do publiczności o innym smaku niż dotychczasowi odbiorcy, którzy w starym stylu
otrzymali tylko pierwszą część płyty. Miks wczesnego i nowego Mike'a to
mieszanka rocka, elektroniki kołysanek, wpływów celtyckich i popu. Zwróćmy
uwagę na dynamiczną gitarę czy nie żałującą decybeli perkusję choćby Perta
grającego z entuzjazmem na bębnach w utworze tytułowym. Zresztą trio Morris
Pert, Tim Cross, Rick Fenn współpracowało z Oldfieldem w latach 80 tych na
stałe.
"Taurus II" to 25-minutowa epicka suita oparta na ciężkim brzmieniu gitary
elektrycznej i dudniącej perkusji. Oldfield powrócił tą zaskakującą kontynuacją
tematu z płyty „QE 2' do rozbudowanych kompozycji. Czego tu nie ma; ciężkie
gitarowe riffy, łomot perkusji, folk z irlandzkimi dudami, kołysanka, zabawy
wokoderem, dźwięk pozytywki, irlandzkie skrzypki, syntezatorowe imitacje,
pieśń, cytra. Prym wiedzie progresywne brzmienie z solidną porcją elementów
folk i art rocka. Całość utworu przypomina zlepek ewoluujących w różnych
kierunkach, krótkich instrumentalnych utworów złączonych w jedną suitę, gdzie
swoistym łącznikiem jest przywołany na początku i na końcu główny wątek melodii
utworu tytułowego. Najbardziej zwraca uwagę dynamiczna instrumentacja,
irlandzkie dudy Paddy Moloney'a, gitara Mike'a i głos Maggie Reilly kontrastowo
brzmiący z pokręconymi dźwiękami.
"Family Man" to piosenka z ostrymi, rockowymi riffami i rytmiczną perkusją
zaczynająca się popowo bębnem i samplami głosów i dziwacznym brzmieniem gitary.
W tekście to takie skrzyżowanie „Roxanne" Police z „Das Modell" Krafterk. Nic
dziwnego, że ten utwór zaadoptowali robiąc z niego całkiem spory hit Daryl Hall
i John Oates, twórcy innego przeboju o kobietach wampach „Man Eater".
"Orabidoo" kolejny rozbudowany utwór rozpoczyna nastrojowe,
zadumane wibrafonowe brzmienie, które łagodnie przechodzi w spokojny rytm
wybijany perkusją, uzupełniony dźwiękami gitary, syntezatorów a przede wszystkim
ciekawe przetworzonym elektroniczne głosem w stylu a la "Clockwork
Orange" Wendy Carlos. Kolejna jest koda tego tematu na fortepian. Wreszcie
w środku progresywne wpływy z ostrzejszą gitarą i ciekawymi pasażami na
syntezator. Znowu powraca spokojniejsza gitara i zestaw instrumentów
perkusyjnych i ten temat jest repryzowany na różne zestawy instrumentów. Przy
końcu następuje całkowite wyciszenie i eteryczny głos Maggie śpiewający
irlandzką pieśń wplata się w akustyczną gitarę kończącą subtelnie ten utwór. Ten
zróżnicowany kawałek, składający się z kilku części zebranych w logiczną całość
zwraca uwagę hipnotycznym podkładem perkusyjnym na zestawie Tama w wykonaniu
legendarnego bębniarza z grupy Emerson Lake & Palmer, Carl'a Palmer'a.
"Mount
Teidi" brzmi podobnie do "The wind chimes part 2" na "Islands". Znowu Carl
Palmer na bębnach. Krótki instrumentalny utwór zbudowany na pięknej melodii
oparto na popowym brzmieniu kotłów i szerokim wachlarzu brzmień gitar, łącznie
z przetworzeniem ich elektronicznie i jest swoistą opowieścią w formie
rosnącego w siłę masywu dźwięków o wspinaczce na tytułowy najwyższy szczyt
Teneryfów.
Tytułowy utwór, pean o lataniu podczas złej pogody zainspirowany został
przykrą przygodą Oldfielda gdy w 1979 roku krótko po uzyskaniu licencji pilota
jego samolot wpadł w gwałtowną burzę i Mike przeżył chwile grozy myśląc, że nie
da rady się uratować. Traumatyczne przeżycie było tak wielkie, że uczynił je
głównym tematem tego albumu. Opis ucieczki z zabójczej burzy to jedna z
najciekawszych kompozycji spośród piosenek Oldfielda. Zaskakują przełamania
konwencji typowego singlowego utworu. Anielski głos Reilly, wspomaga nagle
pełen emocji, agresywny wokal Oldfielda (także szept, gardłowy wrzask żywcem
wzięty z „Egzorcysty") i są one oryginalne poprowadzone wbrew zasadom zwrotka
refren zwrotka. Utwór skonstruowano tak muzycznie, żeby dźwiękami opowiedział
nam całą historię łącznie z pikowaniem samolotu na końcu utworu, użyciem
wokodera imitującego głos z kabiny i wreszcie epickim w wymiarze treści
tekstem. W tej opowieści lotnika pozostaje w pamięci wspaniała wstawka dud,
świetne linie basowe oparte na pracy perkusji ale najbardziej jednak utkwi
każdemu słynny gitarowy riff zaczerpnięty z „Taurusa II".
Po statecznym opartym na celtyckich brzmieniach "QE 2" zmienił
styl dodając więcej ciężkich brzmień gitary i mocnej perkusji. Postąpił krok ku
synth popowi ale z mieszanką prog rocka w choćby 20 minutowym opusie „Taurus
II". Razem z sukcesorem, swoistą kontynuacją formy jakim jest „Crises", „Five
Miles Out" reprezentuje typowy format abumów Mike'a w latach 80tych - jedna
strona długi kawałek, druga zestaw krótszych utworów. Formuła ta przełożyła się
na komercyjny sukces. Płyta ta to najlepiej sprzedawany album po „Tubular
Bells". Co dziwne, album nie zawiera singla który go promował
"Mistake" (wydanego dopiero w 1985 roku na "The Complete"),
który znakomicie uzupełniłby album. Płyta intrygująca i perfekcyjna. (9.22/10)
Maggie
Reilly - Vocals
Morris
Pert - Percussion, Keyboards
Tim Cross
- Keyboards
Rick Fenn
- Guitars
Mike
Oldfield - Guitars, Bass, Keyboards, Vocals
Mike Frye
- Percussion
Paddy
Moloney - Uileann Pipes on 'Taurus II'-irlandzkie dudy
Carl
Palmer - Percussion on 'Mount Teidi'
Graham
Broad - Drums on 'Five Miles Out'
Strings
on 'Five Miles Out' arranged by Morris Pert
and
conducted by Martyn Ford
Produced
and engineered by Mike Oldfield
Except
'Five Miles Out', produced and engineered by Mike Oldfield and Tom Newman
And
'Mount Teidi', produced by Mike Oldfield and engineered by Richard Mainwaring
Technical
Assistant - Richard Barrie
1. Taurus
II 24:49
2. Family
Man 3:45
3.
Orabidoo 13:03
4. Mount
Teidi 4:10
5. Five
Miles Out 4:17
spawngamer
« powrót