Thomas Gruberski
Omnipresence
rok wydania: 1995
Thomas Gruberski po wydaniu Cinemascope dość szybko przygotował materiał na kolejny album Omnipresence który ukazał się już po roku. Gruberski jak najbardziej chciał utrzymywać kontakt z rodzinnym krajem także pod względem twórczości stąd przedstawienie tego wydawnictwa w audycji Jerzego Kordowicza. Płyta bardzo spodobała się nad Wisłą czego dowodem pierwsze miejsce w TOP TLEN w PR III Polskiego Radia w 1995 roku. Thomas sukces poparł (chociaż nie musiał ) koncertami na corocznych Zlotach Elektronicznych Fanatyków (ZEF), gdzie mimo przykrych przygód (kradzież samochodu ze sprzętem), chętnie występował. W swojej nowej ojczyźnie także wykorzystywał swój talent m.in. pisząc jingle dla TV Tele Basel czy radiostacji Radio X, ale skupił się głównie na studiach prawniczych na Uniwersytecie W Bazylei, po obronieniu dyplomu zdał na aplikację adwokacką (1999) i te wydarzenia spowolniły procesy twórcze. Dopiero w 2000 roku pojawiła się trzecia płyta Spacetime Adventures a rok później covery JMJ -Protuberance po czym artysta znowu zamilkł i proces ten ma miejsce do dzisiaj chociaż ponoć na ukończeniu jest nowy materiał Prometeus Project. Za to nadal udziela się na żywo np. można było go posłuchać na CUE Electronic Music Festival w 2005 roku. Tak naprawdę poświecił się jednak pracy zawodowej. Po ukończeniu aplikacji otrzymał w 2005 roku propozycję asystentury na wydziale prawa na Uniwersytecie w Lucernie gdzie pracuje do dziś.
Album jest koncepcyjny co ma podkreślać tytuł i okładka. Omnipresence czyli wszechobecność i fragment układu scalonego naprowadzają nas na trop. Krążek przedstawia wszechobecność technologii w naszym społeczeństwie i zmianie przez to relacji miedzy ludźmi. Płyta ma oddać przesłanie, że to nie technologia powinna kontrolować ludzi, co także dotyczy twórców muzyki elektronicznej którzy nie starają się oddać w niej swego ducha idąc jedynie w mechaniczność. Ta idea dotarła do niego gdy odkrył jak syntezatory, samplery i inne maszyny dookoła niego zaczęły go kontrolować. Kolejna ciekawostka to wszechobecność sampli polskich słów "Szukaj mnie" i "Jestem tu!" Kompozycje były prawie skończone gdy mikrofon dostała jego kuzynka Małgorzata. Miała powiedzieć coś spontanicznie i padło na "Jestem tu", a Gruberski dodał "Szukaj mnie" Mimo, że te sample nie tworzą sensownego dialogu ale perfekcyjnie wpasowują się w muzykę, która poprzez ich wykorzystanie nabiera cech suity, dodatkowo wzmocnione powtarzaniem się różnych form poprzez całe kompozycje (np. część melodii O IV staje się podstawą O V). Rezultat to bardziej konkretne i głównie rytmiczne kompozycje jako opozycja do atmosferyczno - refleksyjnego Cinemascope. Mamy tu zwięzłość strukturze z większym naciskiem na melodykę i rytm. Nawet utwory nie oparte na melodii posiadają melodyjną strukturę ( O VI) a często dana kompozycja składa się z różnych melodii użytych jako podkłady ( O III). Zdradzę też że Gruberski wykorzystał tu utwory z debiutanckiego mini albumu Back To Metropolis. Prowadząca melodia z Introduction użyta została w O VII a perkusyjna forma z "Part 3 - Maintenance" wykorzystano w O VIII.
Witają nas odważne sekwencje i ostre stringi idealnie pasujące na jakieś olbrzymie widowisko pełne fajerwerków, rozmachu, setek kilowatów nagłośnienia. Dość dziwnie brzmi wplecenie sampla „jestem tu" gdyż tembr głosu kuzynki jakoś nie pasuje do wysokości skali dźwięków. Industrialne odgłosy wprowadzają nas w taneczny rytm O II, gdzie zalewa nas fala, prawie kakofonia układająca się w sympatyczną melodię. Galopada ustępuje stonowanej, spokojnej konwencji w O III gdzie nastrój doniosłej pompatycznej emfazy przechodzi w połowie utworu ponownie w głośne, prawie hałaśliwe granie wpadające u końca w zestaw sampli naśladujących przedziwne odgłosy rodem z filmu SF. „Szukaj mnie" powtarza się jako refren w opozycji do „jestem tu" w O IV a całość znowu nie pozwala nam zaczerpnąć oddechu mimo że tempo jest wolniejsze ale owe kaskady dźwięków zalewających nas zewsząd oszałamiają. Po chwili znowu zabieg z wyciszeniem gdzie subtelnieje atmosfera opanowana przez zestaw sampli i ledwo nakreśloną solówkę snującą się w tle z dochodzącym z oddali niewyraźnym męskim głosem mówiącym coś po niemiecku. O V powtarza część melodii zawartej w O IV tworząc z niej osnowę całego utworu wokół której buduje różne ozdobniki. O VI jakby rozpoczynało drugą część tego krążka; mamy więc na początku dużą dawkę dźwiękowych zabaw przynoszących feerię kosmicznych miraży oplecionych takimi też brzmieniami przyszłości -bardzo nietypowy kawałek taki melodyjny eksperymental z z zasygnalizowaną linią melodyczną która w pełnej krasie uaktywnia się w porywającym pełnym tanecznych wibracji O VII zresztą najbardziej rozpoznawalnej kompozycji z tej płyty dzięki choćby obecności na skladance Tangram Sampler vol 2, a przechodzącej w pełne ekspresji dudniące, futurystyczne odgłosy O IIX i omiatające nas fale syntezatorowych wstawek z których w końcu wylania się keyboardowe solo. Prawie ambientowy klimat ascetycznych dronów wita nas w O IX ale są one tylko wstępem do subtelnej, ładnej melodii. O X wstęp pełen tajemniczych brzmień znowu wibruje melodia podkreślona bitem perkusyjnym i mistyczne zakończenie utworu i całej płyty.
Świetnie się słucha, doskonale poprawia humor pompując w nas sporą dawkę andrenaliny lub wycisza roztaczając przed nami odlegle pełne technologicznych odgłosów światy. Wielość zaskakujących elementów powoduje że muzyka nie nuży i kompensują one repetytywny często charakter muzyki. Skomplikowane struktury utworów i sporo indywidualizmu ale nadal mocno oblane sosem ala Jarre tworzy przedziwne krajobrazy muzyczne. Świeże leady, dużo basów i podkładów w szybkim tempie wymieszane z popowym zacięciem powodują, że świeżość i prostota nabierają nowych znaczeń. Pozostaje mi tylko zacytować Tomka z korespondencji „Wysyłam serdeczne pozdrowienia do Polski Serdecznie, Tomek." (8.51/10)
Synthesizers Roland JP8000
Roland JD800
Roland Alpha Juno 1
Roland JX-8P
Roland Juno 106
Korg Trinity Plus
Korg Wavestation A/D Korg 01/W
Korg MS-20
Yamaha CS1x
Clavia Nord Lead 2
Kawai K5000S
Korg MS2000R
Drum Machines
Yamaha RY-30
Boss Percussion Synth PC-2
Samplers
Roland DJ70
Roland S220
Akai S5000
Effects
Alesis Quadraverb 2
Mixer
Mackie SR 24-4
Music composed and arranged by Thomas Gruberski
Voices by Gosia Wódkiewicz, Claudio Cea, Thomas Gruberski
Guitars by Felix López
Recording and SoundScape Pre-Mastering by René Lafferma
and Klemens Trenkle at Gemini Soundlab Studios, Switzerland
Mastered by Glenn Miller at Greenwood Studios, Switzerland
Production and publishing by Outline Records
1 omnipresence I 5'00
2 omnipresence II 4'28
3 omnipresence III 5'04
4 omnipresence IV 6'37
5 omnipresence V 3'48
6 omnipresence VI 3'36
7 omnipresence VII 3'16
8 omnipresence IIX 8'04
9 omnipresence IX 6'14
10 omnipresence X 7'47
Top 30 polscy wykonawcy - miejsce 20
spawngamer
« powrót